In gesprek over kwaliteit
In een gezamenlijke bijeenkomst met vertegenwoordigers van de Centrale cliëntenraad, Ondernemingsraad, Raad van Toezicht en Strategisch team hebben we gereflecteerd op het Kwaliteitsbeeld 2023. Men was zeer positief over de nieuwe opzet, waarbij is aangesloten bij thema's uit het jaarplan.
De deelnemers reflecteerden op basis van drie stellingen op het Kwaliteitsbeeld en de kwaliteit van zorg in algemene zin, in een debat tussen twee groepen. Elke groep kreeg een stelling om te verdedigen. Dit leverde mooie gesprekken en interessante inzichten op. Het heeft een meerwaarde om vanuit de verschillende perspectieven met elkaar te praten over kwaliteit van leven van onze cliënten. Vanuit dat perspectief en de behoefte om het Kwaliteitsbeeld levendig te houden gaan we halfjaarlijkse reflectiebijeenkomsten houden met de vertegenwoordigers van de verschillende gremia. Zo blijven we samen kritisch kijken naar de kwaliteit van leven van onze cliënten.
De stellingen en de belangrijkste conclusies zijn hieronder samengevat.
Stelling 1 Methodisch werken
“De implementatie van de nieuwe methodieken LACCS en Hooi op je vork verhoogt het werkplezier bij medewerkers en de kwaliteit van leven van de cliënten.”
Belangrijkste constatering is dat er nog een groot verschil zit tussen de twee methodieken. LACCS is al meer onderdeel van het werk, Hooi op je vork lijkt nog te veel een doel op zich te zijn. Bij beide methodieken moeten we ons bewust blijven van de bedoeling en deze waar nodig aanpassen naar wat onze cliënten nodig hebben.
Stelling 2 Bekwaam is inzetbaar
"Elke kandidaat die aan de voordeur staat kunnen we bekwaam maken om professionele zorg te leveren.”
Het debat richt zich op de verdeling van professionele en informele zorg, waarbij het steeds meer gaat over bekwaamheid in plaats van bevoegdheid. Naast de voorbehouden handelingen is het hebben van soft skills daarbij minstens zo belangrijk. Hoe bejegen je mensen? Hoe is jouw visie op omgaan met mensen met een beperking? Bij de invulling en verdeling van professionele en informele zorg zullen we teams moeten faciliteren, omdat we merken dat teams overspoeld worden met oneigenlijke taken. De centrale vraag is hoe we hen kunnen helpen om invulling te geven aan toekomstbestendige zorg. Hierbij gaat het naast voorbeeldgedrag ook over het aanbieden van passende steunstructuren.
Stelling 3 Woonwerkcirkels
"Als we de invoering van woonwerkcirkels willen laten slagen moeten alle zorgmedewerkers flexibel ingezet kunnen worden binnen wonen en dagbesteding.”
Het belangrijkste argument vóór deze stelling is dat het uitgangspunt bij de invoering van de woonwerkcirkels de behoefte van de cliënt is. Er wordt naar het totale beeld van wonen en werken gekeken en wat een client daarbij nodig heeft. De beweging hiernaartoe vraagt echter wel om flexibiliteit van medewerkers en van de organisatie. Belangrijk daarbij is om medewerkers mee te blijven nemen in de bedoeling en uitgangspunten van de woonwerkcirkels. Dit vraagt om een scherpe communicatie waarbij ook het benoemen van de onderstroom belangrijk is. Het beantwoorden van veel gestelde vragen en het delen van goede voorbeelden uit de praktijk kan daarbij helpend zijn.