24-10-2024

In 2025 gaat SWZ zorg verder zonder zzp’ers in de zorg

Samen zijn we de goede weg ingeslagen om onze ondersteuning aan cliënten toekomstbestendig te organiseren. Je kunt hierbij denken aan de inzet van technologische hulpmiddelen, de intensievere samenwerking tussen de collega’s van de woningen en het dagactiviteitencentrum in de regio EMB en het steeds meer betrekken van verwanten en vrijwilligers.   

De Belastingdienst gaat in 2025 streng letten op schijnzelfstandigheid van zzp’ers. Dit betekent dat SWZ zorg grote risico’s loopt, omdat we - naast inhuurkosten - verzekeringen en premies moeten gaan afdragen én dat de Belastingdienst ons boetes kan opleggen. Daarom hebben we besloten om in het jaar 2025 de omslag te maken om samen verder te gaan zonder zzp’ers in de zorg. Dit doen we niet alleen om financiële redenen, maar zeker ook om zorginhoudelijke redenen.  

Wat is er aan de hand?  

Op dit moment heeft SWZ zorg 600 zzp’ers in de zorg waar afspraken mee gemaakt zijn en 700 zorgmedewerkers met een arbeidscontract. We vinden deze verhouding zorgelijk. Uiteraard waarderen alle betrokkenen de zzp’ers die ons op cruciale momenten ondersteunen. Toch is dit niet altijd in het belang van cliënten en hun netwerk en van collega’s in de zorg. Daarom maken we in het jaar 2025 de omslag om samen verder te gaan zonder zzp’ers in de zorg (behoudens Ziek-Piek-Specifiek-situaties):   

Voor cliënten: zij vinden het wenselijk door vaste mensen te worden ondersteund. Het voelt voor hen ongemakkelijk om steeds een nieuw gezicht te zien in de zorg, waar ze zich (soms letterlijk) aan bloot moeten geven. Dit heeft effect op de kwaliteit van leven. Ook het netwerk zou dit graag anders zien.  

Voor collega's in de zorg met een arbeidsovereenkomst: zij moeten steeds opnieuw zzp’ers inwerken; ze moeten omgaan met de onzekerheid over de kwaliteiten en competenties van de zzp'er of deze past bij de zorgvraag van de cliënten. We willen er alles aan doen om te zorgen dat dit bijdraagt aan hun werkgeluk.  

Voor onze bedrijfsvoering: elke maand zetten we voor 10.000 uur zzp’ers in de zorg in; dit legt een zeer groot beslag op onze begroting. Boven op deze hoge inhuurkosten komen kosten die gepaard gaan met de handhaving door de Belastingdienst. Dit leidt tot een mogelijk financieel- en continuïteitsrisico.   

We bereiden ons hier samen gedegen op voor 

Dit zijn voorbeelden van hoe we dat doen:  

Wij zijn in gesprek met zzp’ers; in bijeenkomsten en individuele gesprekken. We informeren hen over wat de handhaving door de Belastingdienst inhoudt voor hen en voor SWZ zorg. Ook vragen we hen actief om bij ons in dienst te komen. Daar zouden we enorm mee geholpen zijn. Het brengt rust en duidelijkheid in de teams en bij cliënten.   

We geven zorgprocessen en het daarbij behorende dienstenpatroon anders vorm; door dingen niet te doen, door de cliënt of anderen dingen te laten doen of door rigoureus anders te doen. Zo verkleinen we de personele inzet en bereiden wij ons ook voor op een nog grotere schaarste op de arbeidsmarkt.   
   
Daarnaast gaan we vanzelfsprekend door met de ontwikkelingen waar we al mee bezig zijn, zoals het inzetten van zorgtechnologie en het steeds meer betrekken van verwanten en vrijwilligers. 

Samen zetten we de schouders eronder.   

Bekijk de uitzending van Nieuwsuur
  

Wil je meer weten?

Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder. We zijn bereikbaar tussen 08.30 – 17.00 uur.